Skip to main content

Zoekbalk J4

Cliëntenraad QuaRijn

Meepraten, meedenken, inspraak en adviseren

QuaRijn hecht veel waarde aan cliëntmedezeggenschap. De visie op medezeggenschap van cliënten is bij QuaRijn gebaseerd op de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (WMCZ, 2018). Deze wet regelt taken en bevoegdheden van de cliëntenraad en geeft ook aan wat de zorgverlener moet doen om cliëntenraden in te stellen, zodat cliënten daadwerkelijk kunnen meepraten en adviseren over het reilen en zeilen in de organisatie.

Maar medezeggenschap van cliënten is voor QuaRijn meer dan alleen voldoen aan de wet. We willen tevreden cliënten en naasten. Dat betekent dat we op allerlei manieren samen met cliënten en hun naasten willen werken aan het verbeteren en vernieuwen van onze zorg- en dienstverlening aan cliënten. Een goed werkende medezeggenschap van cliënten is daarbij onontbeerlijk. QuaRijn streeft ernaar om de medezeggenschap zo veel mogelijk vanuit de cliënt, het dagelijks contact tussen medewerkers en cliënten, vorm te geven. Van daaruit komen onderwerpen naar voren, die thuishoren bij de collectieve medezeggenschap, die onder andere vorm krijgt in het overleg tussen de cliëntenraden en QuaRijn.

Lokale en centrale cliëntenraad

De focus van de lokale cliëntenraden ligt vooral op het dagelijks leven van de cliënt. Zo praat de cliëntenraad mee, denkt mee en adviseert over zaken die voor iedere cliënt van belang zijn. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om: beleid, zorg, faciliteiten, optimaliseren van de dienstverlening van QuaRijn, signalen van cliënten en familieleden. De cliëntenraad legt haar oor te luister bij de cliënten en deelt ervaringen in een gezamenlijk overleg met de teammanager. Het doel is om het management gevraagd en ongevraagd te adviseren bij het verbeteren van de zorg voor de cliënten.

De cliëntenraad is dus voor alle bij ‘de zorg’ betrokkenen een serieuze gesprekspartner. En niet in de laatste plaats is de cliëntenraad een spreekbuis voor de bewoners, de familie en de mantelzorgers.

Vanuit elke lokale cliëntenraad heeft één persoon zitting in de centrale cliëntenraad. De centrale cliëntenraad houdt zich vooral bezig met beleidzaken op het gebied van kwaliteit en de continuïteit van de zorg die voor heel QuaRijn van toepassing zijn en met zaken die de meerderheid van de locaties betreffen.

Contact

Voor meer informatie over de cliëntenraden:

Elly van der Wurff

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Contact met cliëntenraden van de locaties:

0343 459 460 

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.